Niepełnoletni też głosowali w wyborach!
W ramach projektu “Młodzi głosują 2024” uczniowie i uczennice z LO Baczyńskiego w Kozach mieli okazję wziąć udział w symulacji wyborów i tak jak dorośli zagłosować na wybrane komitety. Na kogo zagłosowali?
28 maja w niemal 500 szkołach z całej Polski młodzież zagłosowała na komitety, które startują w wyborach europejskich. Oznacza to, że niemal 100 000 uczennic i uczniów miało okazję stanąć przed podobną decyzją jak dorośli wyborcy i dać znać o swoich poglądach.
W projekcie “Młodzi głosują 2024” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej wzięło udział również Liceum im. K. K. Baczyńskiego w Kozach.
Działania młodych
W projekcie “Młodzi głosują 2024” uczniowie i uczennice samodzielnie tworzą kampanię pro frekwencyjną, powołują komisję wyborczą i przeliczają głosy. Ze wsparciem organizatora i nauczycieli-koordynatorów, przez własne doświadczenie uczą się o najważniejszych mechanizmach demokracji. Cała szkoła ma możliwość uczestniczyć w tym wyborczym święcie, uświadamiając młodzieży jak cennym prawem jest prawo wybierania swoich przedstawicieli.
W ramach projektu uczniowie i uczennice, prócz samych wyborów, mieli również możliwość zorganizowania szkolnych debat na ważne tematy, które są interesujące dla młodzieży. Ponadto nauczyciele i nauczycielki, korzystając ze scenariuszy przygotowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, przeprowadzili angażujące lekcje o wadze głosu, Unii Europejskiej i możliwościach wpływu na jej instytucje. Wszystko w celu kompleksowego budowania zainteresowania polityką, które zaowocuje obywatelskimi nawykami w przyszłości.
Wyniki wyborów
Frekwencja w LO Baczyńskiego w Kozach wyniosła 67%.
Uczennice i uczniowie zagłosowali w następujący sposób:
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY TRZECIA DROGA POLSKA 2050 SZYMONA HOŁOWNI - POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE | 19.04% |
KOMITET WYBORCZY KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ | 20.23% |
KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW BEZPARTYJNI SAMORZĄDOWCY-NORMALNA POLSKA W NORMALNEJ EUROPIE | 5.98% |
KOMITET WYBORCZY POLEXIT | - |
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA | 10.71% |
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY LEWICA | 27.38% |
KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ | 10.71% |
KOMITET WYBORCZY NORMALNY KRAJ | 3.57% |
KOMITET WYBORCZY POLSKA LIBERALNA STRAJK PRZEDSIĘBIORCÓW | 1.19% |
KOMITET WYBORCZY RUCH NAPRAWY POLSKI | 1.19% |
KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW GŁOS SILNEJ POLSKI | - |
Wyniki szkolnych wyborów wprowadzone zostały przez zespoły uczniowskie pod opieką nauczycieli-koordynatorów na dedykowaną projektowi platformę przygotowaną przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na tej podstawie organizator opublikuje ogólnopolskie wyniki. Dzięki temu opinia publiczna może poznać poglądy młodzieży, która wkrótce uzyska prawa wyborcze i będzie współdecydować o wyglądzie polskiej sceny politycznej. Ogólnokrajowe wyniki szkolnych symulacji wyborów w projekcie “Młodzi głosują 2024” można znaleźć na platformie Młodzi głosują.
Nie tylko wybory
Do frekwencji w szkolnej symulacji wyborów przyczyniły się działania pro frekwencyjne zespołu uczniowskiego, który odpowiadał za przygotowanie wyborów w LO im.K.K.Baczyńskiego. Zespół pod opieką nauczyciela Grzegorza Szymanka prowadził liczne spotkania przypominające o wyborach , ich sensie ,jaki mają wpływ na nasze życie. Przygotował specjalne plakaty i ulotki zachęcające do głosowania z hasłem ,,Młodzi też mają prawo głosu”.
Nauczyciel koordynator przeprowadził w klasach zajęcia o tematyce europejskiej. Scenariusze lekcji obejmowały następujące tematy: ,,Co daje mi Unia Europejska i jak to wykorzystać?”, ,,Ile waży jeden głos?’’.
Świadomy wybór młodych
“Od wielu lat frekwencja w grupie najmłodszych wyborców w wyborach europejskich jest bardzo niska. Powodów jest wiele, ale jednym z ważniejszych jest to, że młodzi ludzie często nie mają okazji rozmawiać z dorosłymi o swoich poglądach i brakuje im neutralnej przestrzeni na debatę o tematach wyborczych. Kończąc 18 lat obywatelki i obywatele otrzymują prawo głosowania, nie można jednak oczekiwać, że wszyscy jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki staną się politycznymi ekspertami. Postaw wyborczych i obywatelskich też trzeba uczyć. Organizując “Młodzi głosują”, wychodzimy tym potrzebom naprzeciw” - mówi Michał Mazur koordynator projektu z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Edukacja obywatelska jest ważna. Pomaga zrozumieć zasady i wartości demokracji uczy, jak aktywnie uczestniczyć w procesach demokratycznych, jak podejmować świadome decyzje polityczne i korzystać z instytucji demokratycznych, a także pozwala poznać prawa i wolności, które przysługują nam jako obywatel(k)om.
Tradycja “Młodzi głosują” - projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej
Od 1995 roku w projektach „Młodzi głosują” wzięło udział kilka tysięcy szkół, a ponad 3 miliony uczniów zagłosowało w szkolnych wyborach. LO im. K. K. Baczyńskiego wzięła udział w projekcie po raz 1.
Podstawową zasadą projektu jest neutralność polityczna. “W naszym przewodniku projektowym oraz na webinariach z uczestniczkami i uczestnikami zwracamy szczególną uwagę na to jak zorganizować głosowanie bez agitacji wyborczej” – mówi Michał Mazur koordynator projektu z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W 2010 roku po petycji samych osób uczestniczących w ,,Młodzi głosują” do kodeksu wyborczego dodano zapis stanowiący, że za agitację nie uznaje się prowadzonych w szkole zajęć edukacyjnych. “Ustawodawca rozpoznał wartość jaką niosą ze sobą projekty, które uczą o znaczeniu wyborów w funkcjonowaniu demokratycznego państwa prawnego. Obserwujemy, że osoby, które na etapie szkolnym uczestniczą w ciekawych zajęciach z zakresu edukacji wyborczej, chętniej biorą aktywny udział w budowie społeczeństwa obywatelskiego, także po osiągnięciu pełnoletności” - dodaje Michał Mazur.
Centrum Edukacji Obywatelskiej jest największą polską organizacją pozarządową działającą w sektorze edukacji. Od 30 lat zmieniamy polską szkołę i konsekwentnie pracujemy na rzecz tego, by młodzi ludzie uczyli się mądrzej i ciekawiej, a praca nauczycieli i nauczycielek oraz dyrektorów i dyrektorek była bardziej efektywna i satysfakcjonująca. Wprowadzamy do szkół nowoczesne metody nauczania oraz ocenianie kształtujące. Prowadzimy programy, które pomagają młodym ludziom zrozumieć świat, rozwijają krytyczne myślenie, wiarę we własne możliwości, uczą przedsiębiorczości i odpowiedzialności, zachęcają do angażowania się w życie publiczne i działania na rzecz innych. Więcej informacji na stronie: www.ceo.org.pl.